Azabnya Slipped Disc Sampai Rasa Sakit Bila Nak Berjalan Tapi Mujur Jumpa Ubat

Friday, April 28, 2017

Salam sayang buat pembaca IS. Lama rasa Che Kaq tak hapdet belog ini yek. Tak kisah la yek. Cuma Che Kaq nak kongsi sikit pasal slipped disc atau herniated disc. Orang kampung kata sakit belakang. Kalau ikutkan pembacaan Che Kaq la kan slipped disc biasanya orang tua tua je yang mudah dapat. Almaklum faktor usia. Tapi melalui pengamatan Che Kaq sendiri la sedara mara, kawan-kawan sekerja Che Kaq sendiri pun dapat slipped disc. Muda-muda semua tu.


Slipped Disc

  • Dalam struktur tulang belakang kita ni ada struktur yang bersifat seperti jeli (disc). Disc ni menjadi kusyen di antara tulang-tulang pada bahagian tulang belakang. 
  • Slipped disc terjadi apabila disc atau kusyen yang sepatutnya menjadi pelindung tulang-tulang membengkak atau tersasar dari kedudukan asal.
  • Apabila dah jadi macam tu, terasa urat saraf bagai dihenyak-henyak. Kesannya menyebabkan rasa kebas dan sakit yang tidak terperi.


Penyebab Slipped Disc

  • Penuaan
  • Hilang keanjalan cakera (disc)
  • Kecederaan akibat kerja-kerja mengangkat beban

Simptom Slipped Disc

Kalau nak tau kita ni berisiko nak kena slipped disc ni cuba semak simptom ni. Ada tak berlaku sebab ada orang tak sedar sebenarnya dia mengalami slipped disc. Oh ye, slipped disc ni bukan takat sakit belakang je tau. Boleh jadi pada leher,bahagian belakang badan dan bahagian bawah belakang badan.
  • Leher: Rasa kebas, lemah, berdenyut-denyut atau sakit pada bahagian bahu, leher, lengan dan tangan.
  • Belakang badan atau bahagian bawah belakang badan: Rasa sakit belakang kaki dari punggung hingga lutut; rasa kebas, berdenyut-denyut, lemah dan sakit pada bahagian punggung, belakang, kaki; kebas dan berdenyut-denyut pada bahagian alat kemaluan; rasa sakit apabila bergerak, semasa batuk atau semasa mengangkat kaki; sukar mengawal pembuangan air besar dan air kecil. 
Sakit ini TIDAK dapat dihilangkan cuma beberapa pendekatan boleh diambil bergantung pada tahap seriusnya slipped disc itu

  • Ada sesetengah kes yang memerlukan pembedahan
  • Menjalani rawatan fisioterapi
  • Menggunakan ice/hot pack. Juga digalakkan untuk melakukan sauna untuk memberi kelegaan.

Bagaimana Vivix berjaya membantu penghidap slipped disc untuk mengatasi masalah mereka?

Vivix ni superantioksidan. Rata-rata pengamal Vivix berpuas hati dengan kesan Vivix yang mampu melindungi saraf, meningkatkan kesihatan sendi dan memelihara kesihatan secara keseluruhan. Vivix bertindak melalui 4 mekanisme utama.

Mekanisme Vivix

Testimoni Puas Hati Selepas Amalkan Vivix






Untuk sebarang pertanyaan/konsultasi dan tempahan, 
Pengedar Vivix Anda

You Might Also Like

0 comments

Apa Kata Anda

Instagram