Tak Cukup Tidur Buat Badan Jadi Lesu Otak pun Tak Fokus

Thursday, November 06, 2014

PENGEDAR SHAKLEE SEREMBAN Asma El Kareem | Trusted Independent Distributor | 019-7399253 | 014-2069522

Selalu Menguap Waktu Siang??

Boleh kira tak berapa kali anda menguap pada waktu siang? Baru sampai tempat kerja,  mata pun rasa berat. Pernah tak rasa begitu? Lebih berbahaya lagi ketika memandu!!!  Awas jika anda mengantuk dan berseorangan semasa memandu. Sekali terlelap kesan buruk berpanjangan.



Adakah ia bermaksud anda mengalami masalah tidur? Keperluan tidur setiap orang berbeza-beza. Contohnya seperti bayi yang memerlukan tempoh tidur antara 16 hingga 18 jam. Kanak-kanak prasekolah pula memerlukan 10 hingga 12 jam tidur. Bagi kanak-kanak yang sudah bersekolah dan remaja, mereka memerlukan sekurang-kurangnya 9 jam tidur sehari. Manakala bagi orang dewasa, mereka memerlukan 7 hingga 8 jam tidur sehari.

Jika anda mengalami masalah tidur, tubuh akan berasa letih dan lesu malah boleh menyebabkan hilang fokus. Perkara ini boleh menyebabkan prestasi anda boleh terjejas. Sebenarnya, faktor pemakanan juga memainkan peranan dalam masalah tidur ini.

Makanan yang menyebabkan Anda Sukar Tidur 

  • Makanan Tinggi Kandungan Lemak 

Pengambilan makanan yang tinggi kandungan lemak seperti burger, kentang goreng dan sebagainya boleh menyebabkan bukan sahaja berat badan bertambah malah menyebabkan tidur anda terganggu. Waktu tidur ialah waktu tubuh menjalani proses rehat. Pengambilan makanan pada lewat malam memaksa perut dan usus untuk bekerja lebih masa bagi menjalani proses pencernaan.



  • Snek

Pengambilan snek dalam kuantiti yang kecil membantu anda tidur dengan lena. Namun, pengambilan secara berlebihan akan menyebabkan perut tidak selesa dan menjadikan anda sukar tidur. 

  • Makanan Berat dan Pedas 
Pengambilan makanan berat sepatutnya dimakan empat jam sebelum tidur. Perut yang kenyang mendatangkan ketidakselesaan. Makanan pedas pula boleh menyebabkan pedih ulu hati.

  • Kafein 
Pengambilan Kafein juga mengganggu waktu tidur. Lazimnya, kebanyakan orang amat gemarkan kopi dan teh yang memang terbukti mengandungi kafein. Namun, jangan anda keliru kerana sesetengah sumber juga mengandungi kafein tersembunyi seperti coklat dan kola. Sesetengah ubat-ubatan juga ada mengandungi kafein. Sekiranya anda ingin minum minuman berkafein atau mengambil ubat yang berkafein,  pastikan diambil 6 jam sebelum tidur. 



  •  Air
Benar pengambilan air baik untuk kesihatan. Jika terlebih meminum air pada waktu malam juga akan mengganggu tidur anda disebabkan kekerapan terjaga untuk ke tandas. 

Makanan yang membantu untuk tidur 

Tryptophan sejenis asid amino perlu merupakan bahan yang menggalakkan tidur.
Antara makanan yang boleh diambil seperti produk tenusu, kekacang dan bijian, pisang, madu dan telur. 





Makanan yang mengandungi karbohidrat melengkapi produk tenusu dengan meningkatkan paras tryptophan. Contohnya semangkuk bijirin dan susu, dadih dan biskut atau roti dan keju dapat membantu ada tidur. 

Suplemen Shaklee yang Membantu anda Untuk Tidur Lena

ESP - Minuman berprotein yang mengandungi semua asid amino perlu. Pengambilan sebelum tidur membantu untuk tidur yang lena.

Ostematrix - Pengganti susu bagi mereka yang tidak gemar meminum susu. Membantu menggunakan tryptophan untuk menghasilkan melatonin yang membantu untuk tidur. 

Vitalea - Multivitamin dan multimineral untuk menampung kekurangan zat dalam tubuh. 

Bcomplex - Lengkap dengan semua Vitamin B yang membantu mengurangkan stres dan kegelisahan. 

OmegaGuard -Kaya dengan omega 3 yang membantu mengurangkan depresi. 






Bagi anda yang ingin mendapatkan HARGA AHLI Klik CARA JADI AHLI SECARA PERCUMA dan DAFTAR SHAKLEE dengan segera!

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **

Untuk sebarang pertanyaan/konsultasi dan tempahan, boleh hubungi saya melalui:
♥Shaklee ID 964127
♥NOORASMAH KARIM
♥Contact :019-7399253
♥SMS/WhatsApp : 014-2069522
♥FB Page:
Ibusrikandi
Pengedar Vitamin Seremban 
♥Email : nash_gal@yahoo.com

You Might Also Like

17 comments

  1. liza suka minum coffee mix.
    org ckap kafein xelok. nnt susah tido.
    liza makan senang jugak tido. mungkin dh imum dh kot. huhuu

    ReplyDelete
  2. Tido senang bangun pun senang.. Amalkan Ostematrix setiap hari.. Kalsium bukan sekadar kalsium..

    MUDAHNYA BANGUN AWAL PAGI DENGAN OSTEMATRIX & ALFALFA SHAKLEE

    ReplyDelete
  3. kalau zaman exam dkat U, mnum nescafe, awal exam ok lagi.. dkat last paper, mnum nescafe banyak mana pun tak jalan.. bdan dah imun.. tapi bahaya la 3 in 1 ni..
    BERBALOI KE BELI OMEGA GUARD DARI SHAKLEE??

    ReplyDelete
  4. kalau tak boleh tidur memang satu masalah jugak kan..tak cukup tido pun sebabkan masalah lain plak..

    ReplyDelete
  5. orang yang selalu mengantuk ni selalunya dikaitkan dengan kolestrol tinggi...cegah penyakit anda dengan supplement shaklee..

    ReplyDelete
  6. Tidur yg cukup buatkan kita lebih sohat dan cergas sepanjang hari

    ReplyDelete
  7. So far alhamdulillah senang tido n senang bangun even tido lambat

    Dalam Ostematrix Ada Matahari

    ReplyDelete
  8. Sokong dengan statement irene sebab kak tun sendiri pun pengamal ostematrix... memang terbaik...

    Cawangan Shaklee Seluruh Malaysia

    ReplyDelete
  9. yang perasan..sejak abik vitamin e setiap kali nak tido....mmg akan mudah bangun awal..n cergas..
    jom baca:Rawat Jantung Secara Sihat

    ReplyDelete
  10. dulu tak cukup tidur memang liat nak bangun awal, badan pun letih sangat2, sangat memerlukan suppliment, ambil vita lea vita c esok bgun cergas je :)

    http://cahayaummurizqi.blogspot.com/2014/11/apakah-itu-omega-3-khasiat-serta.html

    ReplyDelete
  11. Tidur cukup untuk membantu kita lebih sihat dan cergas.

    Jom Baca: Bahaya kalau HB rendah

    ReplyDelete
  12. Tuhan je tahu kalau xckuo tido..bgun pagi rasa pening2..so tidur la dengan secukupnya..4jam sudah memadai bagi orang dewasa

    ReplyDelete
  13. ada ank kecil mmg sering xckp tdo...tp dengan oste...bgn pg xde mslh...:)

    ReplyDelete
  14. Tak cukup tido badan jadi penat, stress semuanya ada. Otak pun x dapat jalan dengan betul..weng-weng orang kata

    Bantu anak dapat keputusan cemerlang dengan Minyak...

    ReplyDelete

Apa Kata Anda

Instagram