Nikmat sihat

Tuesday, August 27, 2013


::YA ALLAH PERMUDAHKANLAH JANGAN DIPERSULITKAN 
YA ALLAH SEMPURNAKANLAH DENGAN KEBAIKAN::

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh :)
Alhamdulillah, Segala Puji Hanya Bagi Allah Subhanahu wa Ta'ala.
Selawat dan Salam ke atas Rasul Junjungan tercinta, ahli keluarga serta sahabat baginda.

Dah lama tidak kemaskini blog. Syawal pun menghampiri penghujung. Alhamdulillah,   mudah-mudahan iman bertambah cantik, kesihatan bertambah baik. In sha Allah. Moga berada dalam rahmat Allah. In sha Allah


Dalam sebuah hadis riwayat Imam al-Bukhari daripada Ibn Abbas r.a, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Ada dua nikmat yang sering di lupakan oleh kebanyakan manusia iaitu kesihatan dan waktu lapang."

Alhamdulillah, Ramadhan lalu selama sepuluh hari, nikmat sihat itu ditarik, diuji dengan demam urat. Baru demam je tu. Syukur Alhamdulillah. Itu baru  sedikit, bagaimana pula dengan orang yang bertahun-tahun melawan kesakitan, dan ada pula yang dikhabarkan oleh doktor, tiada harapan untuk sembuh. Allah, biarpun ia suatu ujian yang cukup besar, tetapi ia juga suatu keberuntungan bagi orang yang sakit.
Ya suatu keberuntungan. Mengapa?
Diangkat darjat oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala. Dari Anas bin Malik r.a, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya balasan pahala yang besar diperoleh melalui ujian yang besar. Kalau Allah mencintai seseorang, pasti Allah akan memberikan ujian kepadanya. Sesiapa yang redha menerima ujian Allah, maka baginya keredhaan-Nya. Dan sesiapa yang  kecewa menerimanya, nescaya ia akan menerima kemurkaan-Nya." (HR at-Tirmizi)

Hidup sihat adalah kurniaan Allah Subhanahu wa Ta'ala yang sering lupa kita syukuri, namun setiap saat kita menikmatinya. Biasanya kalau kita merasa sakit sedikit sahaja, itupun sudah mengeluh secara berlebihan. Namun, tatkala merasa sihat, kita lupa untuk bersyukur kepada Allah. Allah telah banyak memberikan kurnia kepada kita, tapi kebanyakan kita tidak menyedarinya.
Apabila kita mahu merenungkan, betapa kesihatan merupakan salah satu nikmat, dan ini adalah nikmat terbesar sesudah iman. Sihat memang bukan segala-galanya, namun kalau tidak sihat, kita sakit, maka segalanya akan kehilangan makna. Pada saat kita masih mampu bernafas dan menghembuskannya, pernahkah kita mensyukurinya?

Apabila kita menghidap penyakit di saluran pernafasan, tentunya pernafasan kita akan terganggu.  Jadi menghembus dan menarik nafas adalah suatu nikmat yang besar, kerana dengan tarikan dan hembusan nafas itulah umur kita akan di panjangkan atau sebaliknya, dengan berhentinya kita menarik dan menghembuskan nafas, bererti umur kita juga akan berakhir. Maka dari itu, selama kita masih boleh bernafas, kita ucaplah ALHAMDULILLAH dengan begitu oksigen yang kita serap akan membawa berkat. Insya-Allah
Begitu pula,  ketika mata dan telinga kita masih boleh berfungsi untuk melihat dan mendengar, ucaplah Alhamdulillah, dengan nikmat yang di kurniakan Allah Subhanahu wa Ta'ala kepada kita.
Kalau kita tidak mensyukuri nikmat kesihatan ini, maka kita akan cenderung menyalahgunakan fungsi nikmat yang diberikan. Bersamalah kita manfaatkan nikmat kesihatan ini dengan hal-hal yang positif.

 "SESEORANG ITU SIHAT JIWANYA SEKIRANYA DIA DAPAT BERSYUKUR DAN PANDAI BERSYUKUR."

Dari Suhaib r.a, beliau berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sungguh ajaib keadaan seorang mukmin. Seluruh keadaannya  pasti menjadi baik. Dan ia tidak dimiliki oleh sesiapa pun melainkan orang beriman. Apabila ia memperoleh kenikmatan, ia akan bersyukur, maka kesenangan itu akan menjadi kebaikan buat dirinya." (HR Muslim)

Marilah kita menjadi hamba-hamba Allah yang tahu mensyukuri nikmat dan kurnia-Nya yang telah di berikan kepada kita. Insya-Allah.

Ya Allah sihatkanlah badanku, Ya Allah sihatkalah pendengaranku, Ya Allah sihatkanlah penglihatanku. Aamiin Ya Rabbal'Alamin


credit: iemaniemani

You Might Also Like

0 comments

Apa Kata Anda

Instagram